BF1 päivitys – vanhaa ja uutta

Artikkeli

Battlefield peliä päivitetään ahkerasti. Pelin päivitykset ovat aina olleet hyvin ristiriitaisia. Viimeisin päivityskokonaisuus oli varsin mielenkiintoinen. Alkuperäinen useiden gigojen kokoinen päivitys muutti monia asioita, mutta samalla se rikkoi pelin pahasti muuttaen moninpelin todella lagiseksi. Ongelma liittyi tiettyjen saavutusten laskentaan, joita päivitettiin aina kun pelaaja  edisti tiettyjä pelin sisäisiä tavoitteita. Eli joka kerta kun pelaaja tappoi vihollisen tai valtasi lipun lähti palvelin päivittämään saavutuksia, joka aiheutti pelissä silmin nähtävän jäätymisen. Nopeatempoisessa FPS pelissä tälläiset jäätymiset tekevät pelistä aivan pelikelvottoman. Julminta lagaaminen oli lentokoneille, jotka pysähtelivät pelaajan ruudulla keskelle ilmaa teknisen lagin johdosta. Vain muutama päivä alkuperäisen päivityksen jäkeen ilmestyi uusi, vähän pienempi päivitys, joka korjasi lagiongelmat.

Toki päivityksessä oli myös ihan oikeita – toimivia – pelillisiä muutoksia. Muunmuassa Hellriegelin tehoa ollaan laskettu rajulla otteella, kun taas trench18 ase pesee hellriegelin mennen tullen. Hellriegel on saanut kyseenalaista huomiota lähes jokaisessa päivityksessä. Hellriegel on yksi pelin suosituimmista aseista ja peliyhteisö onkin kyseenalaistanut sen jatkuvan heikentämisen. Onko tosiaan aseen suosio riittävä syy sen jatkuvaan huonontamiseen? Mitäpä jos DICE keskittyisi parantamaan muita – vähemmän suosittuja – aseita, eikä aina muuttaisi huonommaksi hyväksi havaittuja ja suosittuja aseita?

On uusimmassa päivityksessä ihan hyödyllisiäkin muutoksia. Aikaisemmin pelissä pystyi tekemään akrobaattisia fysiikan lakeja kyseenalaistavia polviliukuja kulmien ympäri ja sivuttain. Varsinkin kilpatiimit usein liikkuivat lähes yksinomaan liukumalla, koska yleisen käsityksen mukaan myös pelin hitboxit – eli se alue mille ampumalla peli rekisteröi osuman – menivät sekaisin polviliun aikana ja liukuvaan pelaajaan oli vaikeampi osua. Uusi päivitys muutti radikaalisti liumumisen mekaniikkaa, eikä moni aikaisempi sivuliuku enää onnistu. Joissakin tilanteissa liukuminen loppuu kuin seinään – ehkä vähän ontuva ratkaisu, mutta varmasti se vähentää sitä sarjaliukujien luistelua.

Päivityksen mukana tuli myös jo kaavaksi muodostunut puhtaasti lentokoneisiin keskittyvä pelimuoto. Vimeisimmissä Battlefield peleissä on aina jossakin vaiheessa pelin elinkaarta tuotu pilottitaitojen kehittämiseen sopiva puhdas lentopelimuoto, joka alkuinnon laskettua jää yleensä pelaamatta. Pelimuodossa lennetään valitulla lentokone tyypillä, esim. Assault plane.

Huomattavana uudistuksena assault aselajille tuli uusi ja hieman tehokkaampi rocket gun, jonka lentoetäisyys on suurempi, mutta tämä rocket gun on suunniteltu pikemminkin tuohoamaan lentokoneita.

Kun Battlefield1 julkaistiin 2016 tiedettiin jo, että 2018 tulee uusi battlefield peli. Jo joulukuussa 2017 alkoi spekulaatio seuraavasta pelisarjan pelistä, joka varmasti jatkuu aina ensimmäisiin julkistuksiin asti. Odotettavissa on, että kevään aikana tulemme näkemään ensimmäiset pelikuvat. Youtubettaja Almightydaq kertoi, että 2010 pelirintaman kuumin peli joka oli battlefield Bad company2 peli saisi tänä vuonna jatkoa Bad Company 3 pelin muodossa. Twitterissä on huhuttu, että DICE LA yhtiöllä olisi myös toiseen maailmansotaan sijoittuva peli likipitäen valmiina. Peliyhteisössä onkin kiertänyt kuva,  jossa on suora vihjaus WW2 peliin, niin kuvallisesti kuin tekstillä.

Toinen Maaliskuuta twitteriin ja mualle someen ilmestyi vakuuttava kuva siitä, että Battlefield 2018 olisikin Battlefield V ja kuvatekstissä luki ”is heading back to the same era as the lastest Call of duty title, WWII!” -vaikuttavaa, mutta tuskin Battlefield lähtisi läpi tutkittua polkua uudelleen tutkimaan.

bfv

Flyswatters platoonin voittoputki kasvoi kolmeen, kuten edellisessä blogissa kerrottiinkin ja juuri, kun pääsin sanomasta ettei enään kannata yhtäkään platoonia aliarvioida, niin pelasimme kolme peräkkäistä häviötä.

Flyswattersin claani taistoihin on syntynyt oma vakituinen pelaajaryhmä. Flyswatters on mennyt erittäin suuresti eteenpäin kaikessa missä ikinä voikaan vain mennä. Kommunikaatiota platoonista löytyy, kuten myös yksittäistä taitoa, mutta eniten sitä mitä tässä skenessä tarvitaan: Flyswattersissa on havaittavissa aivan uniikki yhteistyö joka näkyy vastustjan turhautumisena. Eilisestä HS pelissä tilanne oli toisinpäin, FWS pelasi viimeiset kaksi erää viiteenkymmeneen tikettiin asti loistavasti ja sen jälkeen tapahtui totaalinen sulaminen -häviöhän siitä tulee.
Tän blogin viimeisiksi sanoiksi jäävät: Battlefield on battlefield, vaikka pekoniin käärisi.

Vastaa