Paluu Battlefieldiin

Artikkeli Video

Kaikkien aikojen show, nimeltään Battlefield V

EA/DICE järjesti aikamoisen shown kaikille Battlefield pelisarjan ystäville! Kun 2018 loppuvuodesta innokkaimmat ennakkotilaajat pääsivät kokeilemaan uutta bäfää odotukset olivat korkealla. Jo Beta vaiheessa pelintekijät kokeilivat eri vaiheissa erilaisia ase asetuksia ja jakoi pelaavan kansan mielipiteitä jo ennen pelin julkaisua. Eniten yhteisöä jakoi ns. TTK muutokset. TTK tulee sanoista Time To Kill, eli aika jossa vastustaja kuolee.

Käytännössä TTK tarkoittaa yksinkertaista laskutoimitusta tulinopeus X vahinko ja kuinka kauan kestää, että luodit aiheuttavat tappoon tarvittavan 100 vahinkoa. Kaavaa sekoittaa tietysti vielä osuminen, eli tarkkuus, rekyyli yms. jotka oikeasti vaikuttavat myös tuohon tappoaikaan.

Ensimmäisessä ennakkobetassa tulinopeus oli tosi agressiivinen. Aseet tekivät ison vahingon joka laukauksella ja vihollista kuoli nopeasti. Moni pelialan ammattilainen arvosti agressiivista TTKta ja hehkutti mediassa uuden bäfän loistavuutta. Kun beta avattiin toisessa vaiheessa pelin ennakkotilanneille oli aseiden vahinkomallinnusta muutettu oleellisesti ja suljetun betan tappavat aseet olivat muuttuneet aivan nuhapumpuiksi. Viholliseen piti pumpata lyijyä kaksin käsin, eikä siltikään tappoja meinannut tulla.

Kun beta avautui kolmannessa vaiheessaan kaikelle kansalle oli TTK taas muutettu miltei yhtä agressiiviseksi kuin betaohjelman alkaessa. Peli tuntui hyvältä ja aseet teki taas vahinkoa. Nyt on tulossa kaikkien aikojen Battlefield!

Ei laatua, eikä määrää…

Battlefield V pelin matka on ollut kuoppainen. Peliä on matkan varrella verrattu edeltäviin pelisarjan tuotoksiin ja se on melkein millä tahansa mittarilla ollut pettymys. Olen edelleen sitä mieltä, että BFV pelimoottori on paluu pelin juurille ja siihen mitä se oli niin monessa aikaisemmassa versiossa. BF1 oli poikkeus, jossa pelimekaniikkaa, aseita ja monia muitakin yksityiskohtia oli muutettu suuremmalle yleisölle soveltuvaksi. Mutta BFV palasi takaisin raakaan sotaan ja aseet taas potkivat kunnolla ja satunnaisesti lentelevät luodit jäivät BF1 pelimoottorin yksittäiseksi kokeiluksi.

Pelimottori on kuitenkin vähän niin kuin autonkin moottori, se on toki tärkeä komponentti kokonaisuudessa, mutta ei se yksin vielä peliä tee. Kun BFV ilmestyi siitä puuttui monia aikaisemmissa peleissä olleita ominaisuuksia. Yleisesti uskottiin, että markkinavoimat olivat taas kerran pakottaneet pelin markkinoille keskeneräisenä ja kyllä ne puuttuvat ominaisuudet sieltä vielä tulee… Nyt toista vuotta ilmestymisen jälkeen olemme jo unohtaneet mitä kaikkea meidän piti saada. Se mikä ominaisuuksissa puuttui toimitettiin sitäkin lukuisampina bugeina. Päivitysten uuden sisällön määrä väheni päivityksestä toiseen ja yhä suurempi osa päivitysten sisällöstä oli edellisten päivitysten virheiden korjaamista. Kerta toisensa jälkeen jäi luvatut ominaisuudet saamatta ja DICE tyytyi hehkuttamaan aikaisempien virheiden korjauksia.

Mieleenpainuvimpia ”Only in Battlefield” kokemuksia oli bugi, jossa pelaajien Ping pomppasi noin 2-3 kertaiseksi tehden pelistä erittäin vaikean pelata. Tai revive bugi, jossa jos kesken reviven revaava pelaaja tapettiin jäi revattava kuoleman ja elämän välimaastoon. Pelaaja ei voinut pelata eikä liikkua, muttei myöskään ollut kuollut eikä voinut repawnata – tuonkin bugin korjaamiseen meni useita kuukausia. Entäs sitten surullisen kuuluisa Al Sundan kartta, jonka julkaisu meni vähän myttyyn kun se kaatoi koko pelin. Al Sundan julkaistiin sitten myöhässä, mutta vain 16 pelaajan karttana, koska isompaa karttaa ei vain yksinkertaisesti saatu korjattua. Menikös siinä sitten sen 9 kk ennen kuin Al Sundan näki päivänvalon isommissa pelimuodoissa.

Oliko alkuperäinen pelimoottori niin huonosti koodattu, ettei siihen voinut lisätä mitään eikä tehdä uutta sisältöä rikkomatta aina jotakin? Nyt jälkeenpäin tuntuu siltä, että kehittäjien aika meni uuden sisällön sijaan ohjelmistokoodin kanssa kikkailemiseen ja virheiden välttelyyn uuden sisällön sijaan.

Jos nyt päästäni luettelen joitakin asioita, joilta olisin odottanut BFV pelissä enemmän

  • Platoona tuki ja emblemit
  • Companion App
  • Kilpailulliset pelimuodot, missä on Incursions? 5v5 Pelimuoto peruttiin
  • Yksityispalvelimet (nykyinen implementointi on vain varjo siitä mitä odotettiin)
  • Sisältöä tullut melko niukasti

Kaikki huono loppuu ennen aikojaan

Nyt kesäkuussa 2020 Battlefield V on tullut tiensä päähän. DICE on ilmoittanut lopettavansa tuen pelille ja siirtävänsä kehittäjänsä uuden pelin pariin. Viimeinen 7.0 päivitys ilmestyi 4.6.2020. Yleensä uusi major päivitys toi mukanaan myös uuden jakson peliin, jossa oli uusia karttoja, tehtäviä yms. mutta 7 Charapteria ei Battlefield V pelin saagassa tulla näkemään koskaan. Chapter 6 The Pacific jää pelin viimeiseksi jaksoksi ja tämä ”live content” kokeilu päättyi tähän.

7.0 tuo mukanaan uuden Al Marj Encampment kartan ja jo aikaisemmin ilmestyneen Provence -kartan laajennoksen. Molemmat kartat olivat kuopatun 5v5 pelimuodon pikkukarttoja, jotka on nyt laajennettu täysimittaisiksi 64 pelaajan taistelukentiksi. Peliin tuli myös uusia aseita, gadgettejä ja kranaatteja. Voisi sanoa, että bäfä lähti markkinoilta näyttävästi, mutta onhan tuo nyt vähän surullista. Seuraava Battlefield peli tulee vasta 2021 loppuvuodesta, joka jättää aika ison kolon pelien välille.

Mitä tuo ”end of support” tarkoittaa? Jos sillä tarkoitetaan, ettei peliin enää tehdä uutta sisältöä, mutta vanhoja virheitä kyllä korjataan, niin tuohan on suorastaan loistava uutinen. Tähänkään mennessä uusi sisältö ei ole tuottanut muuta kuin uusia ongelmia. Jos pelin juuriongelmiin nyt puututtaisiin, niin periaatteessa olisi mahdollista, että ennen 2021 joulua meillä olisi käsissä jo ihan pelattava peli.

Battlefield V on edelleen niin buginen peli, että jos tuen päättyminen oikeasti tarkoittaa kaiken kehitystoiminnan ja korjaamisen lopettamista, niin se tappaa pelin lopullisesti. Ei silti, ei Battlefieldiä pelaa enää kuin marginaalinen joukko fanaatikkoja, mutta paatuneinkin battlefield veteraani väsyy mahdottomiin bugeihin.

Paluu tulevaisuuteen, eiku…

Allekirjoittaneelle tuli oikean elämän pakko pitää vähän taukoa peleistä. Tämä aiheutti sellaisen 6kk eron Battlefieldistä ja kun tulin takaisin katselin peliä kuin uusin silmin. Historiaan katseltuani olin enimmäkseen menettänyt mahdottomia bugeja ja lisää TTK kikkailua, mutta olihan noita karttoja ja Tides of War chaptereita tullut.

Oli kuitenkin pidemmän tauon jälkeen ihan mukavaa palata taistelukentille. Peli maistui taas ihan hyvältä ja uusi sisältö piti mielen virkeänä. Mutta onhan tää surullista, että BFV on tullut jonkinlaisen tiensä päätökseen.

Nyt se peli kuitenkin taas maistuu ja pääsin pitkästä aikaa ja tauon vuoksi, tai siitä huolimatta, pelin pitää otteessaan toistaiseksi: Vanhat kartat maistuu ja uudetkin – ainakin osittain.

 

Vastaa